Uw acupuncturist is lid van de NVA. Dat betekent dat u kunt vertrouwen op zijn/haar
vakkundigheid en kwaliteit. En op een correcte afhandeling van een klacht. In elke
behandelrelatie kan namelijk een probleem ontstaan, bijvoorbeeld
over de communicatie, bejegening, een nota, de behandeling of het resultaat ervan. Of een
ernstigere klacht als letsel, intimidatie, ongewenste handelingen of schending van uw
privacy. Blijf daar niet mee lopen, maar meld het.
Als u niet weet wat u moet doen
De NVA heeft twee klachtenfunctionarissen beschikbaar, die u kunnen adviseren over het al
dan niet indienen van een klacht. De klachtenfunctionaris kan u in een vroeg stadium helpen
helder te krijgen wat u met uw klacht wilt bereiken. Zij zal u informeren over de
klachtmogelijkheden, inclusief de voor- en nadelen van de verschillende opties. Het NVAsecretariaat kan de klachtenfunctionaris verzoeken contact met u op te nemen.
Uw probleem bespreken met uw zorgaanbieder
Volgens de klachtwet Wkkgz is de zorgaanbieder de allereerste waar u uw probleem mee
bespreekt. Op grond van de Wkkgz kan worden geklaagd over gedragingen van een
zorgaanbieder jegens een cliënt in het kader van de zorgverlening. De zorgaanbieder kan zijn
een instelling of een zelfstandig werkende zorgverlener.
Schriftelijk oordeel zorgaanbieder
De zorgaanbieder moet de klacht zorgvuldig onderzoeken en binnen 6 weken met een
schriftelijk oordeel komen. Deze termijn kan eenmalig met vier weken worden verlengd, als
daar een goede reden voor is. Daarover moet de zorgaanbieder u informeren. Het prettigst
is als zorgaanbieder en klager samen het gerezen probleem uit de weg kunnen ruimen.
Klachtenfunctionaris
Als u dat wenst kunt u ook in deze fase gratis een klachtenfunctionaris van de NVA
inschakelen. Bijvoorbeeld als u er samen niet uit komt of communicatie niet meer mogelijk
is. Op uw verzoek kan zij u adviseren over de klacht, bijstaan bij het formuleren van de klacht
en/of bijstaan bij het vinden van een oplossing. De klachtenfunctionaris is onafhankelijk en
kiest geen partij. Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk.
Geschilleninstantie
Als u het met het schriftelijk oordeel van zorgaanbieder niet eens bent, of zijn/ haar reactie
blijft uit binnen de wettelijke termijn, dan kunt u de klacht als geschil voorleggen aan een
erkende geschilleninstantie. Deze doet een bindende uitspraak. Een NVA-acupuncturist is
(meestal) aangesloten bij de Stichting Zorggeschil.
Documenten: